MTÜ 2025

2025. december 8. hétfő

Intézetünkben a magyar tudomány ünnepének méltó megünneplése elsősorban abban nyilvánul meg, hogy minden év egyik novemberi napján öt középiskolából érkező lelkes és kíváncsi diákokat fogadunk, akiket nem csak szeretettel és gondosan összeállított programmal, de terített asztallal is fogadunk. És mint a beszámolókból kitűnik, nem is kevesen, ez utóbbit is érdemesnek tartják arra, hogy külön megköszönjék.

 

Amikor egy rendezvénynek már évtizedekre visszatekintő múltja van, bizony könnyen elszürkülhet. Az elmúlt évek eseményei által mindenütt megkövetelt változtatások mellett azonban nálunk maga a diákközönség is, amely általában jól jelzi, valamivel elégedett-e vagy változást szeretne, hozzásegít ahhoz, hogy ne csak az előadások címe és előadója változzon, de maga az esemény is. Tanároktól búcsúztunk, akiket a kezdetektől ismertünk, és üdvözöltünk újakat, eltérő okok miatt, de még új iskola meghívására is sor került. Idén pedig azért is változtattunk a program menetén, mert megfogadtunk néhány, tavalyi rendezvényünk után kapott javaslatot.

Ezért volt idén eggyel több, öt, de 30 perc helyett 20 perces előadás, és a bevezető és két előadás után egy 10 perces szünet, ami valóban tíz perc volt, mert mindenki betartotta az időt. Előadóink is nagyon ügyeltek arra, hogy a kapott 20 percet ne lépjék túl, és mindig tartsák szem előtt, milyen részletesség szükséges és elégséges témájuk, mondanivalójuk megértéséhez.

De dicséret illeti diákjainkat is, akiknek tíz fős csoportjai a délutáni program laborlátogatásai során olyan rendben-csendben váltotta egymást az öt helyszínen, hogy ez nem zavarta az ugyanazon folyosó másik oldalán lévő előadóban tartott előadást!

Kicsit izgatottan vártuk idei rendezvényünk értékelését.

A Fazekas Gimnázium diákjainak véleményét Nagy Péter tanár úr mindig gondosan szerkeszti, így az is képet kaphat egész rendezvényről, aki itt sem volt.

Kuti Dániel előadásából megtudhattuk, hogy a mikrobiom mennyi új gyógymódra és kutatási lehetőségre adhat alapot, valamint, hogy ez a terület még mennyire feltáratlan.

Veres Judit előadásában különösen érdekes volt szembesülni azzal, hogy valójában alig értjük, miért és hogyan jönnek létre az érzelmeink, illetve, hogy egy baleset milyen mértékben képes teljesen megváltoztatni személyiségünket.

Kertész Borbála előadásának témája valódi újdonság volt számunkra. Jó volt, hogy a kétfoton mikroszkópia biológiai alkalmazásai és eredményei mellett a technológia fizikai hátterét és működési elvét is részletesen megismerhettük. Továbbá érdekes volt, hogy sok szó esett a gyakorlati felhasználásról, ami segített jelentőségét jobban megérteni.

Hrabovszky Eriknek a rövid szünet után az interszexualitásról tartott előadása kifejezetten izgalmas volt, hiszen ez egy olyan téma, amelyről ritkán esik szó, pláne nem ilyen részletességgel. Sajnos, az előadás második része számomra már kissé nehezen volt követhető.

Az utolsó előadást Maglóczky Zsófia tartotta, és a téma rendkívül érdekfeszítő volt. Különösen izgalmas volt megismerni, hogy a különböző állatok milyen mértékben és milyen viselkedésformákban mutatják az intelligencia jeleit. Az egész téma filozofikus jellege is fokozta az előadás érdekességét.

A délutáni öt laboratórium közül számomra a VR- ba (virtuális valóság) helyezett egeres labor emelkedett ki. Nagyon kedves volt az előadótól (Aliczky Manó), hogy betette nekünk az egeret a szerkezetbe, hogy megmutassa, pontosan hogyan is történik a mérés.”

A Baár-Madas Gimnáziumból, Vetlényi Dávid tanár úrral érkezett középiskolások megfigyelései olyan értékekre hívták fel a figyelmet, amelyekre a jövőben is vigyázni akarunk:

 „Az előadások mellett még az tetszett különösen, hogy a laborlátogatás keretében képet kaptunk a KOKI-ban zajló munkáról, értékes tapasztalatokat szerezve ezzel, melyek akár a pályaválasztásnál is

segítségünkre lehetnek.” 

„Nagyon tetszett, hogy a laborlátogatásnál nem csak az elméletet ismertették meg, de szemléltették is a működési elvet, és lehetőségünk volt kipróbálni is dolgokat.”

„Jó érzés volt látni, hogy az előadók és a laboratóriumokban megismert kutatók szeretik, amit csinálnak, és ezt meg is tudták osztani velünk.”

Dr Jánossyné Dr Solt Anna tanárnő a Városmajori Gimnázium diákjaival érkezett. A diákok észrevételei bizonyították, hogy nem csak igénylik, de észre is veszik a kedvességet, és a kutatói munkát az is vonzóvá teszi számukra, hogy akikkel találkoztak, szeretik azt, amit csinálnak. 

"Különösen izgalmas volt látni különböző munkaeszközöket, laborokat és az idegkutatás változatosságát, mégis, leginkább a kutatók és előadók kedvessége, odaadása jött át. Úgy gondolom, hogy a hasonló pályára készülők számára azt a legjobb látni, hogy ők is hasonlóan boldogok és lelkesek lehetnek majd." 

“Nagyon tetszett az egész program. Az előadások érdekesek voltak és az előadók szerintem remekül adták át az ismereteket nekünk, gimnazistáknak. Különösen tetszett, hogy a laborlátogatásoknál több mikroszkóptípust (mint az elektronmikroszkóp vagy a fluoreszcens mikroszkóp) láthattam. Mind a laborban dolgozók mind az előadók nagyon kedvesek voltak, jó volt, hogy feltehettük nekik az összes témával kapcsolatos kérdésünket, amiket ők mindig igyekeztek a legjobban megválaszolni nekünk. Számomra az ilyen programok mindig adnak egy plusz löketet a tanuláshoz, mert ilyenkor is azt látom, hogyha elég kitartóak vagyunk, hasonló témákkal kutatásokkal foglakozhatunk majd mi is."

“Nagyon élvezhető, mindemellett színvonalas előadások voltak.”

Mi köszönjük!

Szalayné Tóth Tünde tanárnő ez évben már nem kísérte el diákjait, nyugdíjba ment. A veszprémi Lovassy László Gimnázium diákjaival fiatal tanárnőjük, Fleischer-Dósa Eszter érkezett. Látogatóink érezhető lelkesedéssel idéztek fel számukra különösen érdekes részleteket is:

„A programot egy, a kutatás fontosságáról szóló előadás nyitotta (Acsády László). Ezután több kutató röviden bemutatta aktuális projektjeit. Hallhattunk új diagnosztikai eljárások fejlesztéséről, az érzelmek genetikai kódoltságáról, a mikrobiom jelentőségéről. Megtudtuk, hogy az intézet több kutatócsoportnak ad otthont, melyek különböző területeken, mint a molekuláris biológia, sejtbiológia, neurobiológia vagy biotechnológia, folytatnak kutatásokat.

A laborlátogatások során több helyiséget megnézhettünk, láthattuk, hogy a kutatócsoportok modern műszereit, például fluoresszens és elektronmikroszkópokat. A kutatók hangsúlyozták, hogy a munkafolyamatok szigorú etikai előírások szerint zajlanak.”

„A KOKI-ban nagyon sok új és érdekes információra tettem szert, az érzelmekről és az intelligenciáról szóló előadások voltak a kedvenceim. Az előadók mély tudása lenyűgözött. A délutáni foglalkozások során betekintést nyerhettünk a kutatásokba; a különböző fajta mikroszkópok működésébe és a állatkísérletek menetébe is. Köszönöm a lehetőséget és a szívélyes  fogadtatást!”

„Amikor beléptünk a Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet épületébe, rögtön elénk tárult egy nagy asztal, tele mindenféle finomsággal (gluténmentesen is), így már azelőtt le voltunk nyűgözve, hogy bármilyen előadást meghallgattunk volna. A nap folyamán sok érdekes információval gazdagodhattunk az állatok intelligenciájáról, az érzelmekről, a mikrobiomról és a kétfoton mikroszkópiáról. Ezek mellett még bepillantást nyerhettünk az intézet mikroszkópjainak működésébe és az egerekkel való kutatás folyamatába. Nagyon örülök, hogy részt vehettünk ezen a programon, és biztos vagyok benne, hogy sokunknak meghozta a kedvét a továbbtanuláshoz.”

„A rendezvény kiválóan volt megszervezve, és a rendezők kifejezetten odafigyeltek a programok pontos időbeli kezdésére is. Rendkívül izgalmas előadásokat hallgathattunk meg az agy és idegrendszer témakörben jóhírű és neves előadóktól. Hatalmas élmény és megtiszteltetés volt ezeket a szakembereket meghallgatni, majd lehetőségünk volt kérdéseket is feltenni. Ezután pedig az éppen folyamatban lévő kutatásokba is bepillantást nyerhettünk a laborlátogatások során. Szemléletes és inspiráló volt az ott dolgozó szakembereket hallgatni, ahogy a munkájukról beszélnek és bemutatják az általuk használt eszközöket vagy éppen kísérleti állatokat. Összességében egy nagyon jó tapasztalat volt és nagyon örültünk a meghívásnak.”

„Engem leginkább a technika fejlettsége nyűgözött le, nagyon tetszettek a mikroszkópokat bemutató gyakorlatok. Remélem, hogy az egyetemi tanulmányaim során lesz lehetőségem komolyabban foglalkozni velük.”

„Jó lehetőség volt arra, hogy kibővítsük a tudásunkat az agyról. Sok izgalmas program és előadás volt. Számomra a legérdekesebbek a gyakorlati előadások voltak.”

Első alkalommal hívtuk meg a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium diákjait, akik Boncz Andrea tanárnő vezetésével érkeztek. A diákok néhány mondatos beszámolójuk mellé egy, az intézet halljában készült képet is küldtek, mely egy kicsit komoly, kicsit mosolygó, önbizalmat tükröző és elégedettnek tűnő társaságot örökített meg.

"Az előadások nagyon érdekesek voltak, sok új és meglepő dolgot tanultunk, valamint több olyan aha-élményünk volt, amelyek során az eddig tanult információk összekapcsolódtak, értelmet nyertek.

 A fogadtatás is kiemelkedő volt: ízletesek voltak a szendvicsek, és kellemes a forró kávé. A laborlátogatásokat is élveztük; szuper tapasztalat volt az elektronmikroszkóp kezelése, az egéragy kutatáshoz használt futópad-szimuláció, valamint a többi program is. A laborok helyszínére való eljutás kicsit kalandosra sikeredett, de minden így volt tökéletes.

Köszönjük szépen!"

 

 

<< Vissza