Az agyi (meta)hálózatok összefoglalása: Visszatekintés – kitekintés

2025. szeptember 10. szerda

Az AgySétában eljutottunk a harmadik rész, a harmadik szerveződési szintlépés bemutatásának végére. Foglaljuk össze mit is tanultunk, mi újat tudnak a második szintű agyi (meta)hálózatok az idegsejtekhez (első rész) és (kis)hálózatokhoz (második rész) képest.

Az agyban az első szintű, agyterüeteket alkotó kishálózatok (agykérgi oszlopok), egy második szintű hierarchikus, visszacsatolásokat tartalmazó meta-hálózatba kapcsolódnak.

  1. Az idegsejtek képesek jeleket integrálni és azokat akciós potenciálok formájában digitálisan továbbítani. Az idegsejt hálózatok képesek mintázatokat párosítani (asszociálni, tanulni) egymással, melynek eredményeként egy mintázat előhív, kiegészít egy másikat vagy kategóriákba csoprtosít, esetleg általánosít. A mintázatok előhívása automatikus, gyors, nem igényel keresgélést, a neuronhálózatok párhuzamos természetéből fakadóan.
  2. A kishálózatokból felépült agykérgi területek egy bonyolult- többszintű, erősen előre és visszacsatolt (hierahikus) meta hálózatba kapcsolódnak. Az egymás utáni területek (csomópontok) különböző absztrakciós szinten értelmezik a kapott információt
  3. A külső és belső ingerek feldolgozása az érzékelő (szenzoros) kérgekben történik. Az elsődleges agykérgek a másodlagos, majd asszociációs területekre továbbítják az egyre absztraktabbul feldolgozott információt.
  4. A magasabb szintű asszociációs területeken: hippokampusz, amigdala, homloklebeny, kiértékelődnek az ingerek, összeszerelődik a MOST, a jelen élménye, és elkezdődik a válaszok, tervek kidolgozása
  5. A tervezés köreiben az asszociációs kéregterületek, a törzsdúcok, a kisagy és a talamusz kölcsönhatásában kialakulnak és megszűrődnek a tervek, majd a mozgató kérgi hierarchián keresztül végrehajtásra kerülnek
  6. A cselekedetek, gondolatok eredményét a jutalmazási rendszer körei kiértékelik. Ha egy terv alapján végrehajtott cselekvés, vagy elvont gondolat közelebb vitt a helyes megoldáshoz, akkor azt rögzítjük, tanulunk. Ellenkező esetben agyunk megtanulja gátolni vagy elfelejteni a hibás megoldást.
  7. Rodin: A gondolkodóÉs ami fontos még: a fejlettebb élőlények (gerincesek) agya nem csak egy inger értelmező-válaszoló gép, mely a jelenben él (pl. rovarok), hanem a jutalmazási rendszer folyományaként motivációkkal, vágyakkal, fóbiákkal, azaz összetett belső hajtóerőkkel, viszonyulásokkal is rendelkezik, melyek hatékonyabb túlélést, a múlt és a jövő megélését hozza létre.

 

A tudatosság felé vezető út jelentős részét megtette idáig az evolúció, mi is megtettük vele ezt a távot. Hova is jutottunk? Mi tudtunk meg arról hogyan éli meg az agy a világot? 

Ez lesz a következőkben.

 

Szerző: Gulyás Attila

Korábbi hozzászólások
Még nincsenek hozzászólások
Új hozzászólás
A hozzászólások moderáltak, csak az Admin jóváhagyása után jelennek meg!